DigiD voor vrijwilligers

Iedereen in Nederland die ingeschreven staat in de Basisregistratie personen (BRP) kan DigiD (een digitaal ID) aanvragen via de website Digid.nl. Heeft een vrijwilliger nog geen DigiD? Lees dan hieronder hoe hij DigiD kan aanvragen.

Benodigde gegevens aanvraag DigiD

Bij de aanvraag van een DigiD moet u de volgende gegevens invoeren, bij voorkeur via een moderne internetbrowser (op oude versies werkt de website soms niet): 

  • uw burgerservicenummer (BSN); 
  • uw geboortedatum; 
  • uw postcode; 
  • uw huisnummer. 

Vervolgens kunt u uw persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord kiezen. 

Activeringscode per post

U ontvangt binnen 5 dagen een activeringscode per post. Met uw gebruikersnaam, wachtwoord en de activeringscode kunt u uw DigiD activeren. Na het activeren kunt u inloggen bij overheidsinstellingen die gebruikmaken van DigiD. Activeer uw DigiD binnen 20 dagen, anders vervalt de aanvraag en moet u opnieuw uw DigiD aanvragen.

Nieuwe DigiD aanvragen

In de volgende situaties moet u opnieuw uw DigiD aanvragen:

  • U bent uw gebruikersnaam vergeten.
  • U bent uw wachtwoord vergeten. Heeft u eerder bij 'Mijn gegevens' gekozen voor 'wachtwoordherstel', dan hoeft u geen nieuwe DigiD aan te vragen. U kunt dan een nieuw wachtwoord aanmaken.
  • U heeft uw DigiD 3 jaar lang niet gebruikt. Als u bij de aanvraag van uw DigiD uw e-mailadres heeft opgegeven, dan ontvangt u 30 dertig dagen voordat uw DigiD verloopt een waarschuwing.
  • U heeft uw DigiD niet binnen 20 dagen geactiveerd.

Iemand machtigen

Wilt u iemand anders uw zaken met de overheid op internet laten regelen? Of doet u dat voor een ander, op diens verzoek? Dat kan met DigiD Machtigen, een nieuwe dienst van DigiD. DigiD Machtigen wordt al gebruikt voor de aangifte Inkomstenbelasting.

Hier aanmelden voor DigiD

Aanmelden door DigiD kan op https://digid.nl/aanvragen

Veel gestelde vragen over DigiD vindt u hier